Spotkanie z Europosłem Januszem Lewandowskim

Jako przedstawiciel Gminy Kaliska w dniach 10-11 kwietnia na Zamku w Gniewie uczestniczyłem w obradach Zgromadzenia Ogólnego Związku Gmin Pomorskich. Obecnie Związek, zrzesza 74 gminy wiejskie i miejskie województwa pomorskiego. Zgromadzenie Ogólne jest najwyższym organem i władzą stanowiącą organizacji. W skład Związku wchodzą burmistrzowie i wójtowie miast i gmin członkowskich. Zwyczajem jest też zapraszanie wpływowych i znanych przedstawicieli polityki i instytucji rządowych na spotkania. W tym roku swoją obecnością zaszczycili nas m.in. komisarz europejski Janusz Lewandowski, europoseł Jan Kozłowski, wiceminister administracji i cyfryzacji Bogdan Dombrowski, wiceminister edukacji narodowej Przemysław Krzyżanowski, wicemarszałek województwa pomorskiego Wiesław Byczkowski i in.

Obrady rozpoczął i następnie prowadził Prezes ZGP, kolega samorządowiec wójt Gminy Trąbki Wielkie Błażej Konkol, który na wstępie przedstawił sprawozdanie z działalności oraz wykonanie budżetu za ubiegły rok. Po  krótkiej dyskusji nad sprawozdaniem uczestnicy jednogłośnie udzielili zarządowi absolutorium.

par.600x450

Nasz Samorząd na obrady Zgromadzenia przygotował i przedstawił kilka propozycji zmian w przepisach.

Nasze propozycje do zmian w przepisach to:

1. Wieloletnia Prognoza Finansowa (WPF) zawiera zbyt dużo informacji, powoduje to że jest nieczytelna. W tym gąszczu informacji radnym trudno uchwycić istotę WPF-u.

2. W WPF zawarte są informacje na temat kredytów, które planujemy zaciągnąć. Są tam wskaźniki, które określają nasze możliwości kredytowe, więc nie potrzebnie przy zaciąganiu konkretnego kredytu musimy występować o kolejną opinię RIO. Ta opinia jest już przy WPF.

3. Niedoszacowanie kosztów zadań zleconych. Prawo nie dopuszcza finansowania zadań zleconych z budżetu gminy, dla dobra mieszkańców gminy są zmuszone do „łamania prawa”. Mieszkańcom trudno wytłumaczyć, że te zadania są gminie zlecone do realizacji i na ich pełną realizację nie starcza środków.

4. Dotacje dla przedszkoli należy zamienić na subwencje, zmniejszy to biurokrację, co pozwoli celowo i gospodarnie wykorzystać środki np. na zakupy inwestycyjne na rozbudowę bazy przedszkolnej.

5. Fundusz Sołecki – określenie w ustawie limitu środków na zwroty dla gmin,  jest  oszukiwaniem samorządów . Gmina liczy na  30 % zwrot a po zrealizowaniu zadania  może otrzymać dużo mniej.

Minister Finansów posiada wszystkie informacje na temat wysokości środków planowanych w Funduszu Sołeckim, może więc zaplanować właściwe kwoty.

6. Zgodnie z brzmieniem art. 90 ust. 2d ustawy o systemie oświaty osoba prowadząca wychowanie przedszkolne otrzymuje na każdego ucznia objętego tą formą wychowania przedszkolnego dotację z budżetu Gminy w wysokości nie niższej niż 40% wydatków bieżących ponoszonych na jednego ucznia w przedszkolu publicznym prowadzonym przez gminę, pomniejszonych o opłaty za korzystanie w wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie, stanowiące dochody budżetu gminy, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na niepełnosprawnego ucznia przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez gminę.

Zgodnie z powyższym pomimo braku wykazania przez Niepubliczny Punkt Przedszkolny w SIO na 30.09.2013 roku dzieci niepełnosprawnych, oraz brakiem otrzymanej przez gminę subwencji na te dzieci, obowiązkiem Gminy jest udzielenie dotacji w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na niepełnosprawnego ucznia przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez gminę.

7. Przepisy prawa nakładają obowiązek składania informacji podatkowych przez podatników podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego w sytuacjach, gdy organ posiada informacje o powierzchniach i rodzajach gruntów. Jest to dodatkowa czynność, którą organ musi wykonać, aby dokonać przypisu podatku.

8. Osoby prawne mają obowiązek składania deklaracji podatkowych corocznie na podatek od nieruchomości, rolny i leśny nawet w sytuacjach, gdy nie zmienia się przedmiot i podstawa podatku.

9. Przepisy prawa nakładają obowiązek składnia deklaracji co roku do 15 lutego na podatek od środków transportowych. Skoro wszystkie zmiany właściciel zgłasza do Starostwa, a Starostwo przesyła je do gmin to wówczas gmina może egzekwować od podatnika złożenie deklaracji zawierającej zmiany. Jeżeli natomiast nie ma zmian w posiadanych pojazdach to po co składać deklarację.

10. Istniejący Jednolity Rzeczowy Wykaz Akt nie spełnia wszystkich oczekiwań. Klasy są niekompletne, wiele spraw zostało usuniętych, a dla niektórych kategorie archiwalne są zbyt długie, lub zbyt krótkie. Często bywa, że nie ma odpowiedniej klasy dla typu spraw, które napływają (klasy te np. zostały zarezerwowane dla powiatów).

11. Ustawa o ochronie przyrody w zakresie: ochrona terenów zieleni i zadrzewień:
– określenie wieku drzewa do 10 lat jest w praktyce dużym problemem, proponuje zastąpienie go wielkością obwodu podaną w cm.

– doprecyzowanie kwestii dotyczącej drzew wywrotów, połamanych,

– doprecyzowanie kwestii w jakim okresie można wycinać drzewa,

12. „Zaangażowanie wydatków”-  to dodatkowa praca polegająca na podwójnym księgowaniu wydatków. Ponieważ każdy wydatek w jednostce samorządu terytorialnego jest księgowany w działach, rozdziałach i paragrafach i ma swój plan, którego nie można przekroczyć, gdyż grozi za to dyscyplina finansów publicznych. W związku z powyższym uważam, że prowadzenie zaangażowania wydatków budżetowych jest niepotrzebne.

13. Brak jednolitych uregulowań dotyczących kontroli zarządczej:

– brak konkretnie zdefiniowanych procedur i dokumentacji,

– brak jednolitego sposobu i metody przeprowadzenia analizy ryzyka w Urzędzie.

14. Brak jednolitych uregulowań dotyczących wydatków strukturalnych:

– klasyfikacja wydatków strukturalnych w poszczególnych obszarach sematycznych  i kodach, zależy od osoby klasyfikującej, od jej interpretacji.

Concept of legal studying isolated on white

Miłem przyjemność zaprezentować nie tylko nasze postulaty, ale też inne, przygotowane przez inne gminy. Zostałem wybrany do komisji uchwał i wniosków, której następnie przewodniczyłem.

Spotkanie burmistrzów i wójtów było również polem do rozmów o najważniejszych problemach, z którymi muszą się zmierzyć samorządy. Burzliwą dyskusję, jak zawsze, wywołała sprawa kosztów, które ponoszą samorządy jako organy prowadzące szkoły. Z udziałem przedstawicieli ministerstw, marszałka województwa pomorskiego, agencji i różnych instytucji mówiono także o innych sprawach m.in. o farmach wiatrowych, kanalizacji, podatkach, cyfryzacji obszarów wiejskich. W wyniku dyskusji Zgromadzenie Ogólne podjęło niemalże 30 stanowisk.